reklama

21. augusta 1968 bol Čedok zatvorený.

Ako stredoškoláčka som bola vďaka našej pani profesorke nadšená francúzštinou a všetkým francúzskym.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pani profesorka nás nabádala, aby sme sa nebáli prihovoriť Francúzom, ktorí spolu s inými cudzincami začali prichádzať do Československa cez načas pootvorené dvierka železnej opony. Tak som na výlete v Krásnej hôrke neváhala a smelo som sa opýtala francúzskych manželov stredného veku, či hovoria po francúzsky. Zasmiali sa a po pár (skoro všetkých) mojich francúzskych slovách si vypýtali moju adresu. Od tých čias som mala vo Francúzsku "diaľkovú" kamarátku Edith. Po roku dopisovania ma pozvala na prázdniny a ja som si nadšene okamžite vybavila všetko potrebné a objednala si cestovné lístky v Čedoku. Mala som si ich prísť vyzdvihnúť 21. augusta. Lenže Čedok v Banskej Bystrici (vtedy úradoval v Barbakane) bol zatvorený. V okolí "parkovali" tanky a na nich vyjavení bulharskí vojaci. Namiesto do Čedoku ma stará mama vyslala nakupovať železné zásoby potravín. Môj otec, ktorý sa len pred pármi rokmi vrátil z komunistického väzenia a len pred nedávnom požadal o súdnu rehabilitáciu, vedel, že je znova po všetkom. Až do svojej smrti sa rehabilitácie nedočkal. Ja som sa rozlúčila so svojimi francúzskymi snami. Edith a jej rodičia o rok neskôr prišli po mňa a chceli ma zobrať so sebou na dovolenku na Balaton. Lenže ja som nemala pas a bolo vybavené. Veď "hranice nie sú korzo" povedal súdruh Husák. Ešte šťastie, že na vysokú školu ma prijali o niečo skôr ako "padla". Ja som prišla o prázdniny, ilúzie a zážitky. Stovky ľudí prišli o viac. O život, zdravie alebo svojich príbuzných a priateľov. Ako moja dnes už priateľka Katka Rubinová. V auguste 1968 mala desať rokov a o šesť rokov staršieho brata Miška. V ten deň sa nevrátil zo železiarní, kde chodil do školy. Katka s mamou ho nemohli celý deň nájsť. Až večer, keď už platil zákaz vychádzania, sa akosi doplazili k vojenskej nemocnici. Tam sa dozvedeli, že Miško je tam, ale je mŕtvy. Takto natvrdo a bez obalu. Mama sa zrútila a ďalší život bol už iba o trápení, bolesti, chorobe a eštebáckom prenasledovaní. Katka sa vydala do Bosny. Udržiava stály kontakt so svojou krajinou, ale krajina jej nechce dať nič. Voľakedy ju komunistická moc obrala o všetko, po jej mame, ktorá si vzala život, nebolo ani dedičské konanie. Jej otec emigroval a brat "nevhodne" zahynul. Stala sa politicky nežiadúcou. Nový režim sa jej prípadom nezaoberá. Katka stále žije v Bosne a na Slovensku nemá nič okrem hrobu svojho brata. Pamätnú tabuľu v Košiciach pred rokmi poškvrnili menom bývalého eštebáka, ktoré tam nepatrilo. Až dnes sa podarilo osadiť novú správnu tabuľu s menami obetí sovietskej okupácie. Slávnostne ju odhalia v piatok 21.8. o 15. hodine na budove Primabanky na Hlavnej ulici č. 7 v Košicich.

Janka Šípošová

Janka Šípošová

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyštudovaná psychologička, pôsobila vo výskume a psychologickom poradenstve, neskôr na rôznych postoch v štátnej správe a v mimovládnom sektore. V 6. volebnom období poslankyňa NR SR za OĽANO. V r. 2017 kandidátka vtedajšej parlamentnej opozície na post verejnej ochrankyne práv. V parlamentných voľbách 2020 kandidovala za stranu Za ľudí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu